Vad används inkråm till?

Hej,inget av liknande inlägg gav svar på min undran.Vart tar det tidigare medföljande inkråmet vägen:hals,lever,hjärta,magsäck? Djurmat?
Tomas Thorén

Kommentarer

  • Hej igen,
    misstänker att Kronfågel inte längre har någon kundsupport kvar i mänsklig form utan hänvisar till ai genom att bolla frågan vidare inom forumet med en massa dumma pseudosvar.Resultatet blir att jag aldrig köper mer kronfågel utan bara kycklingar uppväxta på estnisk mark.
    Tomas Thorén
  • Hej Tomas!
    Jag förstår inte helt vilka svar du syftar på. Jag som svarar är en person. Men visst kan det hända att svaren kan bli tokiga även för en person som sitter bakom tangenterna. 😊

    Anna
  • Oavsett om du är döpt  till Anna eller är ai så är det enkelt att backa i frågeflödet för att sätta sig in i frågan.
    Tomas Thorén
  • Hej igen ai Anna!
    Många företag kallar sina ai vid flick-namn.Titta bara på Ikea där den automatiserade flickan inte fungerade och blev avskedad.Nu har Ikea inte en fungerande support via epost.
    För din del så ska det att gå att backa bakåt för att se vad jag skrev tidigare.
    Tomas Thorén
  • Hej Tomas!
    Nu såg jag din ursprungliga fråga, hade helt missat den och ber om ursäkt för det. Du undrar vart inkråmet tar vägen. Allt används på en kyckling utom möjligtvis kanske då blod från kycklingen.
    Mage, lever, hjärta finns i vårt kylda sortiment och lever finns även som fryst produkt. Här är en länk till det sortimentet. https://www.kronfagel.se/produktgrupper/inkram/
    Halsen går tillsk MDM kött, Mechanically deboned meat som säljs som industrikött.
    Då hoppas jag att du fått svar på din fråga. Hör annars av dig. :-)
    Anna
  • Hej Anna igen,
    märker nu som du säger att ni säljer inkråm separat:lever och hjärta som människoföda.
    Men det finns så mycket annat på ett fjäderfä som uppenbarligen inte går som människoföda.
    Termen industrikött har jag försökt googla mig fram till utan att få bra grepp om.Men om du kan förklara mer ingående så vore jag gladare.
    Deboened meat nämner du.Sådant kan man läsa om på ingrediensförteckningen och som på svenska verkar kallas för maskinurbenat kött.Sådant går också till människoföda.
    Men det finns så mycket mer hos en kyckling som vi människor inte äter eller vet om att vi äter.
    Kan du Anna med hjälp av dina kolleger klara av vad följande används till:
    *Ben
    *Fjäder
    *Tarmar
    *Skalle med hjärna
    *Tår
    *Skinn
    *Blod
    Jag förstår att ändamålet med en sådan verksamhet är att minimera svinn.Mycket kan återvinnas i annat syfte än människoföda.

    hälsning Tomas Thorén
    Tomas Thorén
  • Hej Tomas!
    Tack för mail. Skulle vara intressant att veta varför du frågar om allt detta. :-)

    Som jag redan skrivit används nästan allt på kycklingen till något. Jag kan svara rakt av på flera av dina "styckdetaljer" men inte alla.
    Ben och tår - här skulle jag vilja översätta det som en sammanhängande del nämligen till kyckingfötter. De säljs till Asien som en delikatess där man uppskattar att vi inte använder antibiotika eller har salmonella i svensk kyckling.
    Fjädrar mals till protein för djurfoder.
    Skinn - går till korvindustrin då det ger fint fett i korv.
    Blod blir det inte tillräckligt av för att använda.

    Övriga delar får jag kolla med min kollega, produktutvecklare och kock.
    Trevlig helg!

    Anna
  • Tack Anna,
    Du frågar och jag svarar:av eget intresse.Säljer inga uppgifter utan allt stannar i mitt huvud för att stärka mitt vetande.
    Som sagt så hade jag kunnat ställa samma frågor till industrin för däggdjur och fått ungefärliga svar.
    Det borde vara tydligare hur industrin använder sina råvaror så undviks missförstånd och en massa uppståndelser med demonstrationer om djurens rätt etc .
    Tomas Thorén
  • Hej Tomas!
    Tack för svar. Jag har inte fått ngn återkoppling på de utestående produkterna ännu och ska försöka få fram svar till dig.
    häls
    Anna
  • Tack Anna.Medan du väntar på svar så passar jag på att fråga ytterligare.Hur är det med era köttbullar och korvar baserade på er kycklingråvara.Har ni skaffat er produktionsmöjligheter för sådana förädlade varor eller är det någon annnan producent som så att säga lönntillverkar /legotillverka med ert namn på?
    Tomas Thorén
  • Hej!
    Ja, jag väntar på svar.:-)
    Det stämmer, vi har sammarbetspartners för att tillverka kycklingköttbullar och kycklingkorv
    vänligen, Kinna
    Anna