Utgången fryst kyckling

Hej! Hittade en förpackning med kycklingfilé i frysen. Såg att bäst före-datumet var 14.01.2023, dvs lite drygt 10 dagar sedan. Den köptes alltså fryst och har varit fryst hela tiden. Borde jag undvika att tillaga och äta den eftersom bäst före-datumet passerat eller är det fritt fram att göra kycklinggryta? Har läst från lite blandade källor att det värsta som kan hända är att den är lite torrare när den blivit ”gammal”. Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar
Julia

Kommentarer

  • Hej Julia!
    Tack för din kloka fråga. Vi kan bara garantera t o m bäst föredagen på förpackningen. Men kycklingfilé är magert kött och kan hålla mer. Den borde vara bra, kanske lite torrare som någon skriver. Man kan alltid tina en filé, steka och smaka och se om den är OK. Men som sagt, vi kan bara garantera det datum som står på förpackningen.

    Det är också lite mera miljövänligt att inte kasta mat som går att äta. Så jättebra att du frågar. 👍😀

    Jag hoppas det var svaret på din fråga.
    Anna