Vilket ursprung har köttet i Ivars kyckling?

Hej. På Ivars kyckling står ;
”Kycklingbröstfilé 80%, vatten, salt. Ursprung kyckling: Född, uppväxt, slaktad i Sverige. Producerad i Danmark.”

Vad menar ni med att det är producerat i Danmark? Om djuret är född, uppväxt och slaktad i Sverige, varför blanda in Dansken?
Med vänlig hälsning, Maria

Kommentarer

  • Hej Maria!
    Tack för din kloka fråga. Jag får höra med mina kollegor och ber att få återkomma till dig.
    vänligen,
    Anna
  • Hej Maria!
    Nu har jag varit i kontakt med vår kvalitetsavdelning.

    Ivars frysta kycklingfilé är producerad i Danmark med dansk råvara. Den kylda Ivars kyckling är producerad i Sverige med svensk råvara.
    Ber att du återkommer med en bild på märkningen så att jag kan undersöka vidare med våra produktutvecklare.

    med vänliga hälsningar
    Anna
  • Hej Maria!
    Tack för bra info. Det står fel på hemsidan, det är dansk köttråvara, och jag har mailat mina kollegor att ändra detta.
    vänligen,

    Anna