Hur är det med transport av djuren?

Hur kan ni transportera de levande djuren som ni gör? Vilket djurplågeri, tortyr! Vad är ni för människor?

Kommentarer

  • Hej Catharina!
    Tack för din viktiga fråga.

    Djurtransporter arbetar vi kontinuerligt medför att ständigt förbättra. Bland annat har vi tillsammans med transportföretaget arbetat med att ta fram ett nytt transportfordon som ytterligare förbättrar miljön och de olika klimat som kycklingen kan utsättas för under lastning, transport och lossning. De första ekipagen var i drift 2018 och godkända av Länsstyrelsen. Resterande fordon byttes ut under 2019-2020, vilket också godkänts av Länsstyrelsen.

    Ventilationen är framtagen med expertis på områden och ytterligare förfining och justeringar görs kontinuerligt genom planer på förebyggande underhåll, teknik och handhavande. Detta för att säkerställa en så god ventilation som möjligt utifrån olika temperaturer, luftfuktighet och C02-nivåer.

    Transporter försöker vi hålla så korta som möjligt för både klimatets och kycklingarnas skull. Detta utöver det löpande djuromsorgsarbetet som vi arbetar med dagligen.

    Jag hoppas det är svar på din fråga.
    vänligen,
    Anna
  • Detta stämmer inte med de bilder som Aftonbladet publicerade idag. Menar du att detta inte är från kronfågel?
  • Så bilderna i Aftonbladet idag är inte från kronfågel eller hur menar du?
  • Hej Catharina!
    Tack för din kloka och mycket viktiga fråga. Kronfågels mål är att inga av våra djur ska fara illa. Vi, tillsammans med branschorganisationen Svensk Fågel, arbetar i alla led enligt både svensk djurskyddslag och branschorganisationens egna kontrollprogram för att minimera skador och stress hos svenska kycklingar.

    Tack vare dagliga systematiska kontroller i alla led kan vi upptäcka när något går fel och sätta in åtgärder. Både vi och branschen har ett stort ansvar och tar arbetet med djuromsorg på största allvar då det a och o för oss. Arbetet har gett resultat och skadorna har stadigt minskat över tid och vi har inga förelägganden gällande varken ving- eller klämskador på fält. Med det sagt så jobbar vi hela tiden för att få ner skadorna ytterligare.

    Hoppas det var svar på din fråga.
    vänligen,
    Anna