Gör ni provtagning på toxoplasmos hos kyckling?

Hej,
- Finns det några kontroller för att säkerställa att kycklingarna ej är infekterade med toxoplasmos? Jag har läst i Ert webbsida att man kontrollerar för salmonella och Campylobacter men ej hittat något om toxoplasma.

- Har man undersökt förekomsten av toxoplasma hos Era kycklingar?

- Vidtar man några åtgärder för att minimera riskerna? Till exempel, kommer kycklingar i kontakt med katter/andra djur/mark, vatten eller grönsaker som kan vara kontaminerade med oocyter? Får de enbart vegetabilisk mat eller även kött? Finns det några säkerhetsåtgärder som vidtas när de slaktas och förpackas?

Bästa hälsningar,
Gadea

Kommentarer

  • Hej Gadea!
    Tack för din fråga. Vi gör inga kontroller på toxoplasma. Riskerna för toxoplasma på kycklingarna är extremt låg. Kycklingar går fritt inne i stallar och har ingen kontakt med andra djur/katter eller mark. Kycklingarna äter bara foder från vegetabiliskt ursprung.

    Jag hoppas det är svar på din fråga.
    vänligen,
    Anna