Vilken tillagningstid ska jag räkna med på hel kyckling i lergryta?

Ungefär hur lång tid tar det för 2,2 kg hel kyckling när det tar ca 1,5 timmar för 1,2 kilos?
Thomas

Kommentarer

  • Hej Thomas! Tack för din fråga.

    Någon exakt tid är svår att ge dig. Kyckling med ben ska hålla över 82 grader vid tjockaste stället på benet för att vara färdiglagad, man kan inte bara gå på tid. För en hel kyckling brukar jag personligen kolla innertemperaturen i lårvecket och när den når 82 grader, tar jag ut kycklingen och låter den vila cirka 5 minuter innan servering.

    Hoppas detta besvarade din fråga!

    med vänliga hälsningar

    David