Sista förbrukningsdag har passerat, kan jag använda produkten?

Hej!
Jag har ett paket tunna kycklingfiléer i kylen som har sista förbruknings datum 29/5.Jag glömde laga dem igår
och undrar om det är ok att laga dem idag istället?
AO

Kommentarer

  • Hej AO!
    Tack för din kloka fråga. Som företag kan vi bara garantera produkten t o m bäst föredag som står på förpackningen, då vi gör tester med hållbarhet i kombination med förpackning och livsmedelsgasblandning. Som producent av kyckling måste vi sätta ett slutdatum för förbrukning av produkten i enlighet med tester och inskickade prover till myndighet.

    Dock kan man alltid som konsument använda sina sinnen och testa produkten i köket. Doftar kycklingen gott, ser den fin ut och om man vill, genomstek en liten bit och smaka. Doftar, ser den ut som den ska och smakar bra så är det helt OK att använda den efter bäst föredatum (säger jag som vanlig konsument), men som företag kan vi endast garantera att produkten är ok t o m datummärkningen på förpackningen.

    För din info blir du inte sjuk (kan inte bli dålig) även om produkten skulle blivit dålig. Sålänge kycklingen är genomstekt så kan man äta den, men den smakar ju inte något vidare. Kyckling utan ben ska då vid genomstekning hålla 70 grader. För produkter med ben ska kycklingen nå 82 grader invid benet på tjockast stället för att vara genomstekt.

    Lycka till i köket!

    Tveka inte att fråga igen om du har fler funderingar.
    Anna