Kan ni svara på lite frågor om styckning av kycklingen?

Hej,
Ni är marknadsledande på kyckling i Sverige och jag som bott utomlands mycket undrar varför ni halshugger och stympar alla kycklingar som säljs i svenska diskar. I butiken heter det "hel kyckling" men det är ju helt fel. Hela inskrovet är borta plus de delikata fötterna! Levern är också borta i er "hela kyckling"! Kvar att koka fond på är ju bara ben och vingspetsar. I alla länder i Europa där jag bott får man kycklingen precis som den är. Hur kan ni kalla en stympad fågel för "hel"? Det borde vara falsk marknadsföring!
Henrik

Kommentarer

  • Hej Henrik!
    Tack för dina synpunkter. Ja, vi säljer hel kyckling men varje marknad har lite olika behov. Vi har anpassat våra produkter vad de flesta önskar att köpa.

    För din din info. Allting på en kyckling tas om hand, så det är i princip inget som slängs, men vi har upptäckt att våra svenska konsumenter inte är så trakterade av t ex kycklingfötter. 😉 Därför exporteras kycklingfötter till bl a Asien. Men också ben och lår är mer attraktivt på den marknaden än i Sverige.

    Kycklingskinn säljs till industrin som använder det till korvtillverkning.

    Lever, krås och mage var inte heller ngt som konsumenterna ville ha i helfågeln. Så lever, hjärta och mage säljs i separata förpackningar i kyl och frysdisk. Kika där och du kommer att hitta det du behöver för att koka god fond.

    Mycket av övriga delar (utan att gå in specifikt på vilka) går till djurfoder.

    I övrigt, om du köper helfågel och styckar kan du (som jag) spara skrov i frysen. De tar jag själv fram när jag ska koka buljong, fond eller consommé. Och jag köper gärna en större fågel som t ex Bosarps ekologiska och KRAVmärkta kyckling som dels ger många fler portioner (än den traditionella gårdskycklingen) och sen har ett rejält skrov att koka buljong på.

    Hoppas det var svar på dina funderingar.
    vänligen, Anna (som också bott många år på olika ställen i Europa). 😀

    Anna