Stekte 800gram kycklingfärs och vägde den till 510gram stekt, ca 37% som avdunstade, är det rimligt?

Hur mycket av produkten försvinner efter hantering

Kommentarer

  • Hej Michéle!
    Tack för din fråga. Svårt att svara på varför det dunstar mer eller mindre. Kycklingfärsen är helt naturell dvs ingen saltlake eller ngn vätska är tillsatt men jumer man steker desto mer vätska dunstar från produkten. Det är helt naturligt. För din info består kycklingens kött i sig självt till största delen vatten, precis som människokroppen gör.
    Så vår rekommendation är att steka tills köttet är genomstekt men inte mer. Det ska hålla 70 grader i temperatur. Du kanske kan mäta det på något sätt. Det bör inte vara ngt anmärkningsvärt med din kyckling.
    med vänliga hälsningar
    Anna