Vilken slaktmetod har Kronfågel? Halal?

Kan muslimer äta er kyckling, (hallalslakt)?

Kommentarer

  • Hej Carina!
    Bra fråga. Det är ju inte halalslaktat då ingen kyckling under Kronfågels varumärke är halalslaktad...

    Vid själva slakten blir kycklingarna bedövade med en förhöjd blandning med koldioxidgas innan de snittas i halsen. Det innebär att deras hjärta har slutat slå och blodet pumpas inte runt i kroppen. De känner inget men rent tekniskt är de inte döda förrän de är snittade i halsen.

    För din info ska slaktlinjen när man slaktar halal vara vänd mot Mecka. En muslim ska övervaka slaktlinjen samt att man i slaktens början samt varje gång det varit paus i produktionen så läser medarbetaren/övervakaren en bön. För Kronfågel gäller att vi inte slaktar halal.

    Hör av dig igen om du har fler frågor.
    vänligen,
    Anna