Hur kan ni vara säkra på att kycklingarna inte vaknar under slakten?

Hej! Jag undrar hur kan ni vara säkra på att kycklingarna inte vaknar under slakten? Vad innebär bedövningen egentligen? Hur säker är den?

Kommentarer

  • Hej Elisabet!
    Tack för din viktiga och kloka fråga.

    Vi bedövar med hjälp av gas, vilket vi är ensamma om i Sverige. Den här bedövningsmetoden är den erkänt mest skonsamma eftersom kycklingarna inte känner obehag då de gradvis får en stigande koncentration av koldioxid, alltså inte allt på en gång. Det gör att de sakta somnar in och därefter blir helt medvetslösa, i praktiken hjärndöda, den fysiska förmågan att känna någon nervsmärta har helt upphört. Även hjärtat slutar att slå.

    Bedövningen är irreversibel, det vill säga djuren kan inte vakna upp igen. Gasen är så stark att en människa inte skulle överleva, det är således väldigt osannolikt att en kyckling på två kilo skulle kunna vakna upp efter bedövningen.

    Tveka inte att återkomma om du har fler frågor.
    vänligen,
    Anna