Hur är det med skötsel av kycklingarna?

I tvreklamen visar ni hur kycklingarna går fritt inomhus. Tycker inte de ser friska ut, saknar fjädrarna på stora delar av kroppen. Ser ni inte det själva när ni släpper igenom sådan "reklam".
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Gunilla!
    Tack för din fråga. Kycklingar hos våra uppfödare ruggar dvs byter dun till fjädrar under uppfödningen. Då ser de onekligen lite "fula" ut. Den gula duniga dräkten byts mot vita fjädrar och då kan de också se ut som om de saknar fjädrar. Det kan t o m vara lite kala fläckar innan nya fjädrar vuxit ut. Jag var själv på ett gårdsbesök när kycklingarna såg ut så, så jag förstår din fråga men detta är helt som det ska.
    vänligen,
    Anna
  • Usch såg just idag på Aftonbladet reportage från en uppfödare som levererar till er. Det var hämskt. Tappade tron på att det går rätt till, bara gäller pengar. Skiter i att djuren lider.
  • Hej Cicki!
    Tack för attf du hör av dig och att du bryr dig. Det gör vi också!

    Aftonbladet har publicerat bilder på sjuka och avlidna kycklingar från en av de gårdar som levererar till oss på Kronfågel. Vi förstår att bilderna väcker känslor och så här ska det verkligen inte se ut! Naturlig sjukdom och dödlighet förekommer i en kycklingflock, men i detta specifika fall har uppfödaren tyvärr haft en flock med en högre andel problem än normalt och gården har därför utökat tillsynen med extra personal samt haft en nära dialog med veterinär. En process som alltid tillämpas när man upptäcker problem i en flock, men som inte framkommer i inslaget.

    Vi tar arbetet med djuromsorg på största allvar genom hela värdekedjan och arbetar hårt varje dag tillsammans med våra kompetenta och erfarna uppfödare för att våra fåglar ska ha det bra, i nära samarbete med Länsstyrelsen, Livsmedelsverket och branschorganisationen Svensk Fågel.

    Du som konsument kan vara trygg med att den kyckling vi producerar är säker och av hög kvalitet. De djur i den här flocken som visade tecken på sjukdom har gallrats bort på gården och inte kommit in i livsmedelskedjan. Om något skulle missas på gården så kontrolleras dessutom samtliga flockar som kommer in till slakterier i Sverige av Livsmedelsverkets officiella veterinär för att säkerställa kycklingens livsmedelskvalitet.

    Ta gärna del av mer fakta på vår hemsida under Frågor och svar.
    vänligen,

    Anna
    Bästa svaret
  • Detta standard svar ni skriver och kopierar dom svar till alla..usch.Gör ni regelbundna och oanmälda besök för att försäkra er om att djuren mår bra?Isåfall kan ni inte garantera eller ens säga att ni är måna om djuren.
    Jag är glad att jag bojkottat er under lång tid,skulle aldrig våga tro på er igen.
  • Hej Sandra!
    Tack för din fråga. Det är inte enkelt att ha olika svar till alla som mailar eller kontaktar oss på annat sätt utan vi behöver ett svar som ger tydlig information. Jag beklagar det och försöker svara dig lite mer personligt här.

    Våra uppfödare är anslutna till Svensk Fågel och i och med medlemsskapet följer de ett djurskyddsprogram. Sedan har vi i sverige en av världens starkaste djurskyddlagar som alla måste följa. Självklart sker kontroller från myndigheternas sida, både bokade och oanmälda besök görs hos våra uppfödare för att se att reglerna efterlevs. Vi har också personal, bl a en rådgivare samt en veterinär som besöker våra uppfödare regelbundet.
    Vidare sker det ankomstkontroll vid slakteriet av alla flockar som kommer in till oss. De kontrollerna görs av externa veterinärer som är anställda av Livsmedelsverket. De rapporterar in avvikelser till myndigheterna.

    Jag förstår att detta kanske inte räcker för dig men jag hoppas ändå att det är svar på din fråga och med en förhoppning om att vi i framtiden kan vinna tillbaka ditt förtroende.

    vänligen,

    Anna