Ska skinnet vara kvar när jag gör coq au vine?

Ska jag ha kvar skinnet på kycklingen när jag gör en gryta
Monica Johansson

Kommentarer

  • Hej Monica!
    Tack för din fråga. Det är ju en smaksak bokstavligt sett. I skinnet finns mkt näringsämnen och mycket smak men det blir lite löst och sladdrigt i konsistensen vid tillagning i just en gryta som t ex Coq au vin. Man kan ju alltid ta bort det när man har det vid servering på tallriken om man väljer att behålla det när man tillagar.

    Eller ett tips, ta av skinnet från kycklingen före tillagning. Stek det utbrett i stekpanna eller på bakpapper i ugn ev pensla med lite olja i stekpannan. Vänd det flera gånger så att det blir riktigt krispit och smula det sen som ett fint smakrikt tillbehör att strö uppe på grytan eller på en sallad som du serverar vid ett annat tillfälle. Det är ett mycket gott sätt att tillaga skinn på och en underbar smaksättare.

    Tveka inte att återkomma om du har fler frågor.

    vänligen,

    Anna