Kan jag frysa färska filéer och att de då passerar sista förbrukningsdag i frysen?

Jag har köpt lårfile med sista förbrukningsdag 03.03,2024. Kan jag frysa den och använda senare?
Astrid Johansson

Kommentarer

  • Hej Astrid!
    Tack för din fråga. Ja, det kan du. Lägg den helst i en förpackning där du får ut så mkt luft som möjligt. Alltså att förpackningen är så tätslutande som möjligt runt kycklingen. Ju mer luft som kommer i kontakt med kycklingen, desto mer är risken att kycklingen blir torr i ytan, sk frysbränd och då kommer den inte att smaka så bra. Den kan smakar lite frys och det vill du ju inte.
    Ett tips till dig är att klippa av etiketten från den förpackning kycklingen ligger i och lägga den med plastsidan inuti den tättslutande förpackningen. Då har du koll på hur gammal kycklingen är. Den håller sig iallafall ett halvår efter infrysning om en är väl paketerad.
    med vänliga hälsningar
    Anna
  • Hej Anna!
    Tack för snabbt svar. Hoppas att jag uttryckte mig tydligt, jag har alltså inte anrättat kycklingen utan vill frysa hela förpackningen obruten. Det verkar fel att packa om den?
    Med vänlig hälsning
    Astrid Johansson
  • Hej!
    Tack igen för fråga. Jo, jag förstod det, ledsen om jag inte var så tydlig i mitt svar ovan.

    Vår förpackningar för kyld kyckling är packad med luktfri livsmedelsgas och de förpackningarna med kyld kyckling är inte avsedda för att frysas. I en sån förpackning kommer luft åt produkten och torkar ut ytan på kycklingen. Det är då den kan bli sk frysbränd, dvs torr och tråkig i ytan och ev smaka frys. Det är därför jag rekommenderar dig att packa om den i en tättslutande förpackning där luft inte kommer åt kycklingen.
    Bara som info till dig. När vi själva fryser in t ex kycklingfilé så doppar vi den frysta filén i saltlake som ger en skyddande hinna mot uttorkning i frysen. Den saltlaken är självklart inte medräknad i vikten på en fryst kycklingförpackning.

    Ibland är jag själv inte lika noga och fryser in en färsk förpackning så visst går det men det är inte optimalt. Speciellt om man kanske inte har så stor omsättning i sin frys och den kan riskera att ligga ett tag innan den lagas till och ska ätas.Produkten torkar som regel i ytan.

    Hoppas svaret var lite tydligare.😊
    Anna
  • Tack, mycket tydligt!
    Astrid
    Astrid Johansson
  • Vad fint! 😀👍
    Anna