Finns det salmonella i Kronfågels kyckling?

Hej! Jag råkade få rå kycklingsaft skvättandes i mitt ansikte. På munnen och ögat. Tvättade såklart direkt. Men är väldigt orolig för om jag kommer bli sjuk. Hur stor är risken för det?
Linn

Kommentarer

  • Hej Linn!
    Tack för din fråga. Vi tar salmonellaprov på kycklingen innan den lämnar gården för slakt. Har den salmonella så får den inte lämna gården, så det är ingen risk för salmonella.
    Det som däremot kan hända är att du kan få campylobakter, som kan orsaka magsjuka. Det finns inte jättemycket campylobakter i vår kyckling men det förekommer. Det får man av rå eller kyckling som inte är genomstekt till 70 grader.
    Jag hoppas du är frisk och att inget hände.
    vänligen,
    Anna