Är det skillnad på proteinhalt mellan fryst och färsk kyckling?

Hej!

Är skillnaden i proteinhalt mellan fryst och färsk kyckling pga vattenhalten? Om man tinar den frysta kycklingen, blir det då samma halt som i den färska?

Kommentarer

  • Hej Julia!
    Tack för din fråga. All kyckling, oavsett fryst eller färsk består av, precis som allt kött ca 65% vatten helt naturligt.
    När vi fryser vår kyckling tillsätter vi 13% saltlake för att den ska vara mör och smakrik. Mat som fryses har en tendens att torka ut och våra smaktester visar att den blir saftigare och smakar mer med saltlake. Så om du vill undvika saltlake ska du välja det färska/kylda sortimentet eller välja fryst Minutfilé (alternativt Minutstrimlor) då båda de produkterna är mörade genom att vara utbankade och inte med saltlake.
    Jag hoppas det var svar på din fråga.
    Anna
  • Hej!
    Tack för svar. Min fråga rörde dock proteinhalten: förändras den när denna saltlake smälter från kycklingen?
  • Hej Julia!
    Sorry för konstigt svar. Det var ju inte meningen. Här kommer ett lite mera korrekt. Näringsvärdet beräknas alltid på den produkten som säljs. Är det en produkt med saltlake i så är saltlaken med i beräkningarna, är det en stekt produkt så är det den färdigstekta produktens näringsvärde som står på förpackningen.

    vänligen,
    Anna
  • Ok! Så om saltlaken försvinner, dvs smälter, blir proteinvärdet motsvarande om den är färsk?
  • Hej Julia!
    Tack för din fråga och verkligen ledsen för att det tog sån tid att återkoppla. Kollegorna på produktutvecklingen svarar så här:
    Skillnaden på näringsvärdena är att det är mer vatten och salt i den frysta = lägre proteinhalt + högre salthalt. När kycklingen tinas så tappar den delvis vatten och lite salt, men kommer ändå innehålla mer vatten och salt än färska.

    Önskas fryst naturell kyckling så kan fryst Minutfilé rekommenderas.
    Hoppas det är svar på frågan.
    Anna