Vilken temperatur tål plast på ChickyPack Kycklingfilé?

Hej!

Plasten som ChickyPack Kycklingfilé är förpackad i. Vad för temperaturer tål den? Funderar på om man kan stoppa den i sous vide-bad på cirka 60 grader Celsius för att få extra saftig kyckling.

Mvh Alexander

Kommentarer

  • Hej!
    Det går att köra sous vide men som en av kockarna sa - det blir ju ingen smakbomd direkt. Kycklingfilérna är inte smaksatta på något sätt utan det är 100 % kyckling i varje chickypack. Så vår rekommendation är ändå att plocka kycklingen ur förpackningen och packa med någon god smaksättning om du vill sous vida.
    vänligen,
    Anna
  • Hej Alexander!
    Jag har ytterligare lite info till dig och det är att plasten i chickypack är testade för 100 grader i 60 min.
    Normalt sett är sous-vide betydligt lägre temperatur (60-70 grader) under längre tid, så rent tekniskt borde det fungera, men det behöver givetvis testas vilket vi inte gjort ännu. Men det kommer säkert.

    Viktigt att tänka på är att produkten alltid måste uppnått 70 grader i innertemperatur så att alla bakterier dör. Tips är att skära igenom filéerna när de är färdiga så att man ser att de är genomstekta/kokta.

    vänligen,

    Anna
  • Hej!

    Tack så mycket för alla svar. Toppen!

    Mvh Alexander
    Alexander
  • Trevlig helg och lycka till! 😀👍
    Anna