Hur länge håller en öppnad kycklingförpackning i jämförelse med förbrukningsdatum?

Hej, Vi köper ofta era minutfiléer. Ibland använder jag bara två och sparar de andra två i förpackningen, i plast fryspåse med påsklämma.  Den är alltså lufttätt, men inte lika lufttätt så som i originalförpackningen.

Idag när jag tog fram de två minutfiléerna som var kvar, där originalförpackningen kanske hade öppnats för ett par dagar sedan, märkte jag att kycklingbrösten luktade lite illa och var lite gulaktiga. Men sista förbrukningsdagen är först om två dagar.

Är det så att kycklingen blir dålig snabbare om man öppnar förpackningen?

Eller är det så att den gula färgen inte spelar någon roll?

Lukten försvinner för det mesta när jag sköljer kycklingen.

Tack för hjälpen och tack för era fina kycklingprodukter!

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din kloka fråga. Kycklingen är packad med en "lufktfri" livsmedelsgas som gör att vi kan garantera att kycklingen ska hålla t o m bäst föredag. När förpackningen är öppnad kan vi inte garantera detta längre. Dock brukar kycklingen hålla sig någon dag efter att förpackningen öppnats.

    Du ska inte behöva skölja kycklingen alls och den ska dofta gott. Ibland är det en liten doft från koncentrerad kyckling i förpackningen men den försvinner efter ngn minut och då ska kycklingen lukta fräscht.

    Jag hoppas det var svar på din fråga.
    med vänliga hälsningar

    PS Läs gärna mer på vår hemsida hur vi tänker och jobbar med hållbarhet på produkterna för att minska matsvinnet.  DS

    Anna
  • Hej!

    Jag undrar hur hållbarheten är på er stekt & skivad caesar kyckling är efter man öppnat förpackningen?
  • Hej Hanna!
    Tack för din fråga. Svar är att innehållet kan hålla ett par dagar efter att man öppnat förpackningen - men det beror ju också på om du stoppar din förpackning direkt i kylen när du plockat ur det du vill använda...dvs att en öppnad förpackning inte ligger framme och blir varm.
    Lycka till i köket!
    med vänliga hälsningar,

    Anna
  • Hej!jag har beställt 5 kg strimlad kyckling lårfile datum står pakad 17/5 utgångsdatumet 30/5 den ligger i kylen blir det ok att använda på måndag den är oöppnad mina
  • Hej Mina!
    Tack för din fråga. Vi kan bara garantera t o m bäst föredatum. På måndag är det den 23 maj vilket är gott och väl före bäst föredatum som du skriver är den 30 maj. Så svar ja, kycklingen håller sig till måndag och förstås ytterligare 7 dagar.

    vänligen,
    Anna
  • Hej, har ett kycklingfärs paket hemma som har bäst före datum 31/10, men nu när jag tog fram paketet så var det alldeles svällt och luktade ägg när jag öppnade det. Är det något fel på färsen?
    Caroline Eriksson
  • Hej Caroline!
    Tack för att du hör av dig. Det var ju tråkigt att höra och vi beklagar att innehållet i förpackningen inte motsvarade dina förväntningar. Det låter som om din kyckling blivit dålig. För att kunna hjälpa dig vidare och även informera vår kvalitetsansvarig, behöver vi lite mera info. Fint om du därför kan fylla i uppgifterna som går direkt till vår konsumentkontakt under den här länken.

    med vänliga hälsningar

    Anna