Finns det salmonella i era kycklingnuggets?

det har varit salmonella i ägg från olika producenter i sverige nyligen, finns det någon risk att era kycklingnuggets innehåller salmonella? eller om vi tänker att det möjligtvis skulle vara något utbrott av ägg eller något liknande? hur länge sen var det ni hade larm om salmonella i eran kyckling? en annan fråga, jag har köpt kycklingburgare förut, och har upptäckt att den varit blodig inuti. finns det någon risk för era kycklingnuggets att vara blodiga? osäker på hur det processeras, något i form med korv kanske? men vet dock heller inte om det finns någon risk att korv kan vara blodig.. så vill gärna höra om det finns några faror. och går nuggets lätt upp i 70grader om man lägger kanske några extra minuter i ugnen på rätt värme, och är det någon fara om nuggetsen går upp i 70grader i ugnen genomvarm? det jag tänker på är att den är panerad så undrar om det finns faror där.. har som sagt stekt kycklingburgare förut och den var blodig inuti så osäker.. mvh
Hej

Kommentarer

  • Hej Maj!
    Tack för många frågor - jag ska försöka besvara dem nedan.

    Vi jobbar enligt den svenska modellen med kyckling och salmonella. Det innebär i korthet att all kyckling provtas innan den lämnar gården för slakt. Finns det salmonella så måste kycklingarna avlivas och stallarna rengöras noga samt torka innan nya kycklingar sätts in. Så nej, vi har inte salmonella.

    Alla färdiga produkter värmebehandlas dvs är genomstekta och vi för noggran loggning av all produktion med värmebehandling. Skulle något understiga tillåtna temperaturer så destrueras de produkterna. Du behöver alltså inte vara orolig om du själv endast värmer dem då de är ordentligt tillagade.
    Blodiga burgare - nja, det är ju inte färs i de flesta av burgare och nuggetsprodukterna utan delade grova bitar. Ibland kan det vara en ven som man inte ser vid produktionen som kan sitta kvar och då kan detta upplevas som om det finns blod i produkten. Inte farligt på något sätt men kanske att det inte ser så trevligt ut.

    Jag hoppas det var svar på dina frågor.

    Tveka inte att återkomma om det är något mer du undrar över.

    med vänliga hälsningar

    Anna