Ofärdig kyckling Hemköp

Hej, jag skrev till Hemköp ang en ”färdiggrillad” kyckling jag köpt hos dem i Hornstull. (Det var kronfågeln) Jag förklarade att den inte var färdig. Att när jag kom hem var kycklingen helt rosa/röd. Heeela kycklingen. Jag sa att det inte var första gången som den inte varit helt bra hos dem och bad dem se över sina rutiner på tillagning i butiken. Att jag inte har nå problem med att gå vidare med det här om de upprepas.
Då fick jag som svar att jag ska kontakta er. Vilket jag inte riktigt förstår eftersom de är ansvariga för att tillaga den (om jag förstår rätt). Men nu kontaktar jag er. Ni kanske vill veta att en av era kunder säljer halvrå kyckling som folk kan bli sjuka av. Det här var ca en vecka sedan. Har inte kvar förpackning. Har inget ”batchnummer”. Men här är bild iaf. Måste även påpeka att ni gärna får gå ut till alla era kunder att bli bättre på att tillaga kyckling. Tycker inte hemköp är de enda även om den var värst. Många gånger är det konstig konsistens, den kan vara rosa och lite grå fläckig/flammig i köttet. Visa kycklingar är det knappt nå kött på. Inte så kul att betala 80kr för en kyckling man behöver slänga.
Med vänlig hälsning, Jeanette Algeson
Jeanette Algeson

Kommentarer

  • Hej  Jeanette!
    Tack för att du hör av dig och tråkigt att höra att du fått kyckling som var lite röd/rosa. Det är butiken som grillar och de har loggningar på temperatur så att kycklingen ska vara färdiggrillad.Oftast ligger den långt över det gränsvärde på 82 grader vid benet, men jag kan ju inte ge dig ngn info eftersom jag inte har tillgång till deras loggning från det aktuella grilltillfället.

    I övrigt kan kyckling ha lite rött/rosa kött och bet beror på att hemoglobin, det röda färgämnet i blodet kan sippra ut från ben ut i köttet och färga köttet lite rosa. Det är inget ovanligt. Bröstfilé är vitare kött men ben och lår kan vara betydligt mera rosa och mörkt då det är mer muskulöst.

    Jag hoppas det är svar på din fråga.
    vänligen,
    Anna
  • Fast nu var heeela kycklingen helt rosa. Bröstet och rosa saft som kom när man delade den. Jag skickade med en bild där du kan se att hela kycklingbröstet med file är rosa. Det har alltid vara vitt, sen kan lår och så variera. Som kund upplever jag inte att en kyckling är i närheten av klar när hela kycklingen är rosaröd. kan även säga att den var mer rosa än bilden jag skickade då ljuset var dåligt. Det enda jag vill är att påtala det här då jag upplever en stor försämring i köp av färdiggrillad kyckling de senaste året. Och en så pass stor förhöjning av pris på något som är nästintill oätligt och i det här fallet oätligt om jag inte själv tillagade den extra, det känns orimligt. Men antar att det är butiken som sätter priset.
    Jeanette Algeson
  • Hej Jeanette!
    Tråkigt att du upplever en försämring av kycklingen. Dock är jag inte helt säker på vad som försämrats enligt dig.

    Inflationen har drivit upp pris i alla led för att få fram en kyckling till butik. Mycket av detta beror på saker i vår omvärld. Både foder, uppvärmning av stallar, el, transport, kostnader för slakt, förpackningsmaterial har stigit i pris.Till sist påverkar detta tyvärr även pris i butik.

    Kycklingköttet, även filédelen kan vara lite rosa.Vi rekommenderar alltid att man använder termometer när man steker kyckling. Kycklingfilé ska hålla 70 grader och kyckling med ben ska hålla 82 grader. Då är kycklingen klar oavsett om den är rosa eller rosaröd inuti.
    Butiken har säkert loggning på temperaturen vid den aktuella dagen då detta grillades. Hör efter med dem om du känner dig osäker.
    Kycklingen är inte, vad jag ser av dina bilder, blodig, alltså är den korrekt avblodad.

    med vänliga hälsningar
    Anna