Hur länge håller en obruten förpackning kyckling efter bäst föredag?

Har en kyckling klubba obruten förpackning 26 nov ! Idag är de 28 nov ! Går den o tillaga idag o äta ?
Hanna Rudberg elshani

Kommentarer

  • Hej Hanna!
    Tack för din fråga. Uppskattar att du hör av dig om detta.

    Kronfågel har en bäst före dag då det är en dag som vi kan garantera att produktenär bra. Vi har gjort hållbarhetstester och det är en livsmedelsgas i förpackningen som hjälper till med hållbarheten. Men ofta håller produkterna fler dagar än det. Ser produkten OK ut och doftar OK så går den att äta. Du kan alltid provsteka en liten bit och smaka också.

    En sak som är viktig att veta är att man aldrig blir sjuk av kyckling, även om den blivit dålig, sålänge man genomsteker den. Klubba är klar när temperaturen håller 82 grader invid benet och kyckling utan ben är klar vid 70 grader på tjockaste stället.
    Lycka till i köket!
    Anna