Hur får jag fram näringsinnehåll på fryst kyckling?

Hej, ni har ju besvarat denna fråga men jag är lite förvirrad ändå men i er frysta kyckling så gäller näringsvärdet när det är fryst. Då bör jag väga kycklingen när den är fryst för att få fram rätt näringsvärde?

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din fråga. Ja är det korta svaret. 😀

    Näringsvärdet beräknas alltid på den produkten som säljs. Är det en produkt med saltlake (ofta saltlake i frysta produkter) så är saltlaken med i beräkningarna. Är det en stekt produkt så är det den färdigstekta produktens näringsvärde som står på förpackningen.

    Hoppas detta klargör för dig hur du ska tänka.
    Anna
  • Hej! Om man vill räkna ut näringsinnehållet som tinad på den frysta kycklingen, hur gör jag detta? Vill inte ha så stora filéer som 280 utan dela ner dem till 130 gram per potion.
    sara axberg
  • Hej Sara!
    Tack för din fråga. Allt som kycklingen innehåller inklusive den saltlake i den frysta kycklingen är med i näringsberäkningen. Efter stekning är det samma näringsinnehåll i köttet då det endast är vätska som en kycklingfilé tappar vid tillagning. Man kan säga att köttet får större näringstäthet jämfört med vikt efter stekning.
    Alltså om 100 g har 23 g protein så har 50 g (hårt stekt kyckling, gör inte det då den är jättetorr med 50 g) också 23 g näring. Den har endast förlorat vätskan vid stekningen.

    Hoppas det var svar på din fråga.
    Anna