Hur gör jag en näringsberäkning?

Tjena, äter en hel del kyckling och behöver hålla koll på hur mycket näring den innehåller. Ser t ex att fryst kyckling innehåller saltlake. Är den med i beräkningen ni har på förpackningen?

Kommentarer

  • Hej Olle!
    Roligt att höra att du äter en hel del kyckling. Svar på din fråga är att näringsvärdet alltid beräknas på den produkten som säljs. Är det en produkt med saltlake i så är saltlaken med i beräkningarna, är det en stekt produkt så är det den färdigstekta produktens näringsvärde som står på förpackningen.
    Hoppas det är svar på din fråga, annars får du återkomma.
    Anna
  • Hej, jag har en annan fråga på samma spår, hoppas det är okej att jag skriver den här. Jag tror att du ni har svarat på den indirekt, men vill fråga ändå.
    När det kommer till näringsförtecknigen på den färska ostekta kycklingen, är siffrorna som redovisas för vikt när den är ostekt (alltså direkt ur förpackningen) eller efter man har lagat den?

    Mvh
  • Hej Måns!
    Tack för din fråga.

    Näringsmängden är densamma oavsett om produkten är stekt eller ej. Den är lättare men energitätare. Däremot har den förlorat vätska/vatten vid stekning så den väger mindre.
    Så om har en kycklingfilé på 100 g och tillagar den tills den bara väger 50 g (obs rekommenderas inte då det blir väldigt torrt)😀 så kommer den innehålla dubbelt så mycket näringsämnen/100 g. dvs 90 kcal i färsk ger 180 kcal i tillagat tillstånd (om tillagad tills den väger hälften så mycket).

    Hoppas detta blev lite tydligare.
    Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor.
    Anna
  • Hej!

    Så kommer jag här, nästa ett år senare och fortsätter på denna tråd. Som jag förstått här så är deklareringen utifrån vad som är i påsen. Så om jag köper 1kg fryst kyckling, vars förteckning säger 120kcal/100g, kommer det vara motsvarande 1200kcal i den påsen, fryst.

    När denna påse sedan legat framme och tinat kan jag hälla bort 150g vätska, jag antar att detta är mest vatten och lite köttsaft som då förblir ganska nära 0kcal.

    Efter tillagning säger vi att jag har 700g kyckling. Den kycklingen innehåller då ca 170kcal/100g? Är jag ute rätt då?

    Mvh
  • Hej Alexander!
    Tack för din fråga. Den var lite trickig och jag måste faktist be en kollega om hjälp. Svarar så fort jag vet mer.
    vänligen,

    Anna
  • Hej Alexander!
    Min kollega skriver att din utgångspunkt i näringsvärde inte riktigt stämmer med den vi har på våra frysta förpackningar. Så vi kan inte hjälpa dig med just det här exemplet.

    När du steker kyckling så försvinner vattnet ur kycklingköttet, så koncentrationen av fett och protein blir mer koncentrerat efter stekning vilket höjer näringsinnehållet och kalorier per 100 gram.

    Jag hoppas det är svar på din fråga.
    vänligen,
    Anna
  • En detalj. När man t.e.x. ugnssteker kycklingklubba, smälter en hel del fett ut från köttet. Hur kan man tänka där? Väga fettet som blir kvar i stekkärlet, eller har ni ngn generell uppgift om det?
  • Hej igen!
    Inget helt säker på att jag förstår frågan. Vad är det du vill åstadkomma genom att beräkna fettet som smält ut i pannan?
    vänligen,
    Anna
  • Jo, jag vill veta näringsvärdet på en i ugn  färdigstekt kycklingklubba. T.e.x. en som i fryst tillstånd väger 250g. Proteinhalten blir ju densamma, per klubba, som innan tillagning. Men då en del av fettet smälter ut på plåten, förändras ju fett- och energimängden i den färdig köttbiten.

  • Hej igen!
    Jag har hört mig för med våra produktutvecklare och vi kan bara svara på hur vi beräknar näringsvärde på den produkt vi har i förpackningarna vi säljer, men vi kan inte avgöra hur mkt fett som finns kvar i en produkt som du tillagat och hur du ska näringsberäkna den.
    vänligen
    Anna
  • Okej. Tack ändå.
  • Jag undrar hur mycket protein det är i en kycklingklubba som i fryst tillstånd, med ben, väger 250g.
    Är det rätt att räkna på 250g minus benens vikt, för att få fram näringsvärdet för en kycklingklubba?
  • Hej!
    Tack för din fråga. I näringsberäkningen på våra förpackningar där det är kyckling med ben, är det är bara de ätbara delarna som är med. Ben räknas bort!
    Hoppas det var svar på din fråga.
    Anna
  • Så en kycklingklubba som i fryst tillstånd väger 250g och innehåller 18g ben, ger 232g ätlig del och 37,12 g protein? Det låter mycket.
  • Hej!
    Vad är det som låter mycket? :-)
    Anna
  • Proteinmängden i en kycklingklubba. Jag ser så mycket olika uppgifter på olika håll. Men om det stämmer att en kycklingklubba ger 37g protein, så är det ju toppen. 🙂
  • Hej igen!
    Här är länk till vår kylda klubba: https://www.kronfagel.se/product/farska-kycklingklubbor/
    Längst ner ligger infon om näringsinnehåll som är beräknat inkl skinnet och som sagt ben räknas inte med. Klistrar in bild här så du också ser direkt. Det är inte så högt som du skriver.
    Dock är kyckling bra, proteinrik mat. Skinnet innehåller massor av näringsämnen men också fett. Mitt tips är att steka skinnet krispigt. Det gör du genom att börja med kall stekpanna. Lägg kycklingdelen med skinnet nedåt. Sätt plattan på hög värme. Då steker en hel del fett ur skinnet. Det blir jättegott och krispigt. Efterstek i ugnen så att du har 82 grader i innertemperatur vid tjockaste stället på kycklingen.
    vill du inte ha fett och högre proteinhalt rekommenderar jag dig att välja kycklingfilé. Den kylda är min rekommendation då den är 100% kyckling. Fryst kyckling innehåller nästan alltid saltlake som mörar och gör att kycklingen inte blir torr utan smakrik och saftig. I vårt frysta sortiment har du inte saltlake i Minutfilén eller Minutstrimlor (mörad genom att vara utbankad) och Minutfilé är också bröstfilédelen av kycklingen.
    Lycka till i köket!
    Trevlig helg!

    Anna
  • Tackar så mycket, för all info. 🙂
  • Hej!
    Tack själv! :-)
    Ha en fin vecka!

    Anna