Kan man maximera livslängd på öppnad färsk kycklingfilé?

Hejsan.

Jag undrar om det finns någon etablerad metod för att utöka tiden för hur länge färsk kycklingfilé kan vara tjänlig efter man öppnat förpackningen? Jag tänker i banorna att man förvarar den i lätt saltat vatten el. dyl. för att undvika konstant kontakt med syre, t.ex.

Anledningen till frågan är att jag gärna äter nylagad kycklingfilé men inte är så förtjust i återuppvärmd. Så, om jag köper ett paket med ett flertal färska filéer och vill äta dem över några dagar dagar, så vore det fiffigt om det fanns ett bra sätt att få dem att hålla sig fräscha efter förpackningen är bruten så jag kan tillaga en ny varje dag.

Kommentarer

  • Hej Daniel!
    Tack för din fråga. Nej, det finns inget etablerat sätt utan tillagning är just ett sådant sätt. Dock bör produkten hålla ett par dagar efter att förpackningen är öppnad, förutsatt att det är före bäst föredag och att produkten hålls väl kyld. Lita dock alltid på dina sinnen när du hanterar livsmedel, doft och smak. Sålänge produkten ser god ut och doftar fräscht så är den fräsch.😀

    Produkterna är packade med en livsmedelsgas, doftfri med en blandning av kväve och koldioxid. Sålänge förpackningen är oöppnad så kan vi garantera hållbarheten på produkten t o m bäst föredag.

    Hoppas svaret var tydligt. Hör annars av dig igen.
    Anna