Hur stor ska mängden kyckling vara efter tillagning?

Hej! Hur mycket tillagad kyckling i gram kan jag räkna med att få ut av en förpackning 1 kg mördad fryst kycklingfile?

Kommentarer

  • Hej Anna!
    Tack för din fråga. Många faktorer som spelar in för att det ska gå att svara på frågan med någon exakt siffra.
    Kycklingen kan släppa en del vätska och hur mycket det är kan variera. Kycklingen är mörad med 13% saltlake, vilket är angivet på förpackningen. Så hur mycket av den vätskan den släpper beror dels på hur kycklingen tinas, men den kan också släppa en del av den vätska som kycklingköttet helt naturligt består av. Tinas kycklingen i kylskåp i 8-12 timmar, så släpper den mindre vätska än om den tinas i rumstemperatur.

    Sen beror det på hur den tillagas. Tillagar man den med hög värme och länge - ja då släpper den betydligt mer vätska och tillagar man den skonsammare på lägre värme eller t o m långlagar den på riktigt låg värme så släpper den mycket mindre. Hur en spis fungerar spelar roll då spisar och även ugnar fungerar olika.
    Så jag är ledsen men det finns inget exakt svar på detta.

    vänligen,
    Anna