Varför står det DK på förpackningen?

Hej!
Är inte er kyckling svensk? Jag såg på min MAX förpackning att det stod DK...vad betyder det...kommer kycklingen från Danmark?

Kommentarer

  • Hej Flavia!
    Bra fråga och det kanske kan kännas lite förvirrande med märkningen.

    Det stämmer att det på förpackningen står ”svensk kyckling förädlad i koncernens anläggning i Danmark för Kronfågel AB”. Texten innebär att det är svensk kyckling ifrån de 46 gårdarna som ”tillagats/förädlats” i Danmark. Kycklingen har värmebehandlats hos vårt systerföretag i Danmark, därför måste även märkningen DK vara med. All kyckling under varumärket Kronfågel är svensk.

    Vi hoppas du har fortsatt förtroende för våra produkter och att det var svar på din fråga. 😊
    Anna