Ska det vara så mycket fett på lårfile kyckling?

Paketet var på 700g. 1,5 dl var stora fettbitar. Har aldrig fått det förut när jag köpt. Skall det vara så mycket fett ? Såg inte aptitligt ut alls.

Kommentarer

  • Hej Gunilla!
    Tack för att du hör av dig och tack för din fråga.

    Vi beklagar att innehållet i förpackningen inte motsvarade dina förväntningar.
    Kycklinglårfilé är en produkt som blivit väldigt populär och vi tar fram den genom att bena ur och ta bort skinnet på kycklinglåret. Kycklinglårfilén skiljer sig en hel del från kycklingbröstfilén då det är en klart fetare del som kan vara mer mörkrosa i färgen. Kycklinglåret består även av ett flertal muskler vilket gör att den inte är lika hel som bröstfilén.

    För din info så styckas lårfiléerna genom att köttet klipps för hand kring benet. Precis som på en fläskfilé kan man få putsa lårfiléerna en del. Man lämnar medvetet kvar lite av fettet då det är en naturlig smakbärare. Fettet smälter vid tillagningen och ger en saftigare och mörare köttbit. Men det var tråkigt att höra att du upplevde att din kyckling bestod av mer fett än vanligt.

    Kika gärna under länken på vilka olika typer av filé vi har i vårt sortiment. Vi hoppas detta inspirerar samt gör matlagningen enkel och smakrik.

    vänligen,
    Anna
  • Jag undrar varför lårfilén är nästan lika dyr som kycklingfilén? Läste här att benet klipps ut för hand ,kanske därför?

    Carina
  • Hej Carina!
    Tack för din fråga. När man tar fram nya produkter tar man fram en kalkyl på vad en produkt kostar att producera så sådana saker som du nämner tas med i beräkningen. Det stämmer att det är en del handpåläggning på lårfilén.
    vänligen,
    Anna