Kan jag få recept kycklingspett som serverades på Kistamässan?

Undrar över receptet på kycklingspett ni serverade på Kistamässan?
Therese Sjödin

Kommentarer

  • Hej Therese!
    Vad kul att du gillade spetten. Det var naturella kycklingspett ur vårt FoodServicesortiment som vi hade på mässan. Artikelnumret är 3922. Finessen med att det är naturella spett är att du kan smaksätta själv. Det som våra kockar lagade var en variant och skulle fungera som inspiration hur man kan smaksätta spetten.

    På mässan hade våra kockar kokat ihop en glaze av honung och asiatisk soja, rostad honungsglaze tror jag att de kallade den. Här gissar jag bara, men tror att man började koka honungen/rosta den och därefter tillsätta soja. Ungefär lika mkt av varje. Smaka dig fram.

    Sedan hade de strött över furikake. Du kan antagligen göra en furikake själv. Kronfågel hade något av följande i sin, chilirostade sesamfrön, svarta sesamfrön, chiliflakes, smulade noriblad/ark, puffat ris - något i den stilen. Googla gärna så du hittar ett recept som du gillar. Eller så köper du furikake ibutik. Det finns även i livsmedelsbutik.

    Såhär lagades spetten till på Kistamässan i Kronfågels monter
    Kockarna friterade spetten för att det skulle vara snabb servering men spetten går jättebra att värma i ugn. Sedan lades spetten upp i folietråg där trädelen på spettet stack upp upp emot kanterna i tråget. De penslade spetten med den rostade honungsglazen, ringlade lite sojamajjo över (blanda asiatisk soja och majonnäs ev med lite dijonsenap). De använde en spritspåse för bästa resultat. Därefter strödde de över en furikake. Till sist hade de lagt ett färskt shisublad på varje spett. Se på bilden hur det såg ut.

    Lycka till!
    vänligen,

    Anna