Vad är det för tillagningstemperatur för Kycklinglever?

hej, lite undrande över receptet för kycklinglever:
"Stekpanna: Salta och krydda kycklinglevern efter egen smak. Medelvärme ca 10 min."
Kan detta stämma? Förklarar gärna vilket slutresultat men ska förvänta sig.
Anders Picus

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för att du hör av dig. Bra fråga. Den bör inte vara torr i mitten utan lite rosa. Använd gärna stektermometer och mät så att den är 70 grader på tjockaste stället. Vid den temperaturen dör alla bakterier och kycklinglevern bör inte vara torr.
    vänligen,
    Anna
  • efter 10 minuter lär den vara allt annat än rosa, samma sak vid 70°.
    känns som det antingen är fel på produkten eller tillagningsråden.
    eller båda…
    Anders Picus
  • Hej Anders!
    Det är så jag själv skulle göra. Steka försiktigt och uppnå 70 grader i innertemperatur. Lägre temperatur skulle jag inte gå under med tanke på campylobakter. Men jag tar frågan en vända med vår kock som jobbar med produktutvecklingen och även med förpackningsinfo och ber att få återkomma till dig.
    vänligen,
    Anna
  • Hej Anders!
    Min kollega återkom med svar och han såg hela vår konversation. Han skrev såhär: Jag skulle säga samma som du har skrivit, dock så brukar jag göra gryta av lever. Äter inte den bara så rätt upp och ner.
    Så du får väl prova dig fram vad som passar dig bäst. Lycka till i köket!
    vänligen,
    Anna