Vad väger en kycklinglever och finns den kvar i hel kyckling?

Hej! Jag är lite vetgirig så jag undrar om hur stor en kycklinglever är och vad den väger? När man köper en hel kyckling finns det ju inget innanmäte kvar i kycklingen? Betyder det att även levern är borttagen?
Michael Dalin

Kommentarer

  • Hej Michael!
    Tack för din intressanta fråga. Jag måste nog göra dig besviken på detta. Det går nog inte generellt att säga en storlek på kycklinglever eftersom kycklingar är olika stora vid slakt dvs slaktvikt kan variera och det beror även på om det är Gårdskyckling eller Bosarpkyckling. Gårdskyckling är ca 35 dagar vid slakt medan Bosarps är 56-63 dagar vid slakt.
    Det är också 2 olika raser där Bosarps fåglar som är tyngre är en ras som också kan bygga mer muskler och har starkare ben.

    Angående inkråm i kycklingen som fanns för i en liten påse, så är den borttagen då vi upplevde att våra konsumenter inte uppskattade att få hals, hjärta och lever i sin kyckling.

    vänligen,
    Anna