Kycklingklubbor som luktar

Köpte en förpackning färska kycklingklubbor som var marinerade. Utgångsdatum onsdag nästa vecka. När jag öppnade förpackningen så luktade det ”ruttet”.. lukten avtog efter ett tag.. vi lagade och åt.. skall det lukta ruttet om er färska kyckling? Kycklingen inhandlad på coop i Skövde idag, från coops kyldisk?
Åke Persson

Kommentarer

  • Hej Åke! Tack för din fråga.

    Det kan finnas en viss doft precis när man öppnar paketet på våra kylda varor, vilket har att göra med den livsmedelsgas vi tillsätter vid packningen. Den doften ska försvinna ganska fort, vilket det verkar ha gjort i ditt fall.

    Det ska självklart inte lukta ruttet om vår färska kyckling men på Kronfågel har vi lite olika gaser. Gasen är till för att minimera syre för att förhindra mikrobiologisk tillväxt och därmed gynna hållbarheten. Vi tillsätter koldioxid och eller kvävgas. Inget farligt men därför man ska vädra nyöppnade tråg ca en minut innan man bedömer kvalitet på det däri.

    Hoppas detta besvarade din fråga.

    Med vänliga hälsningar
    David