Vad är Kycklinginnerfile?

Vad är det?
Lars Johansson

Kommentarer

  • Hej Lars!
    Tack för din kloka fråga. Kycklinginnerfilé är den mindre delen av bröstfilén som sitter innanför den stora filén. Den sitter närmast kycklingens bröstkorg och är en av de möraste kycklingdetaljerna på kycklingen.

    Det går en hel sena igenom innerfilén som man kan dra bort före stekning. I det frysta sortimentet sitter senan kvar. (Obs läs lite noga på förpackningen så att du köper innerfilé och inte lårfilé. Den sistnämnda är en helt annan styckningsdetalj men båda förpackningarna väger 700 g och det är lätt att ta fel i frysdisken).

    Kronfågel har oxå en produkt som heter Små & fina innerfiléer i det kylda sortimentet, där senan är borttagen.

    Innerfiléer är utmärkta att steka som de är, lägga i en gryta, använda till spett eller panera med panko och fritera.
    Här kan du läsa mer om kycklinginnerfilé.

    Lycka till i köket och hör av dig om du har fler frågor. 😀
    Anna