Vad innehåller fryst kycklingfilé?

Det står på förpackningen att den innehåller 1000g . Men det är ju fryst vikt . Alltså får man inte 1000g kyckling , utan en stor del vatten . Jag tycker att kycklingen borde vägas innan den fryses . / Maud

Kommentarer

  • Hej Maud!
    Tack för ditt mail. Ja det stämmer att det är 1000 g i fryst vikt som är angivet på förpackningen och därför den vikten som räknas. På förpackningen står det att kycklingen är mörad och detta är angivet på innehållsförteckningen att det är 13% saltlake och 87% kyckling. Kyckling kan släppa en del av den vätskan men den innehåller också vätska helt naturligt som den också kan släppa när den tinar.
    med vänliga hälsningar
    Anna
  • Hej ! Det kanske borde vara tydligare på förpackningen . Som det är nu så tror nog dom flesta att det är 1 kg kyckling man köper , inte en massa fryst vatten . Då borde det stå  ca 900 g . Har köpt förut där det stått 900 g .
          Maud
  • Hej!
    Tack för kommentaren. Det kan inte varit Kronfågels kyckling i 900 g förpackning. F ö så är det generellt så i branschen att fryst kyckling är mörad med då den enligt smaktester upplevs mera smakrik och saftigare.
    Om man vill köpa kyckling utan saltlake kan man alltid köpa naturell kyld kyckling. Den går fint att frysa in själv. Kycklingfilé går bra att frysa i 1år.
    Vänligen,
    Anna