Hur länge håller sig kycklingfärs i frysen?

Hej!
Har en förpackning med vakumförpackad kycklingfärs som jag frös in efter att ha inhandlat den. Den har legat i frysen sedan dess och på förpackningen står sista förbrukningsdatum 25/10 2021. Går den att tillaga nu, eller hur länge håller sig icke tillagad kycklingfärs i frysen? Den var alltså inte fryst när den inhandlades utan färsk i vakumförpackning.

Kommentarer

  • Hej Sandra!
    Tack för din fråga. Svårt att svara på eftersom färsen är avsedd att äta färsk. Men troligtvis är den bra och smakar helt OK.

    Jag utvecklar mitt svar lite här nedan:
    • förpackningar från kylda sortimentet lämpar sig inte för att frysa - så produkten kan ha tagit smak av frysen.
      • tips är att packa om färsk kyckling (eller färs) till en tättslutande förpackning när man ska frysa den. Jag klipper av produktnamn och datummärkningen från förpackningen och lägger med plasten mot kycklingen så att jag vet vad som finns i frysen när jag behöver det.
    • På Kronfågel använder vi benfilé till färsen, som är en fetare den på kycklingen - färsen kan därför lättare bli härsken och smaka gammalt än t ex färs på bröstfilé. Vi har dock inte färs på kycklingfilé av bröstdelen.
      • en stor fördel med benfilé är att den har mer smak och eftersom den är fetare blir den inte så torr vid tillagning.
    Tips: här på vår hemsidan finns många fina recept med bl a kycklingfärs.
    Lycka till i köket!
    Anna