Varför avblodas inte kycklingar på rätt sätt?

I en artikel ATL, 6 maj 2021 framkom det att kycklingar inte har avblodats korrekt p.g.a driftproblem.
En kompis har frågat Er nyligen om problemet är åtgärdat och vad som händer med icke avblodade kycklingar. Riskerar konsumenterna att köpa dem? Svaret hon fick var "att de icke korrekt avblodade kycklingen eller styckningsdetaljen sorteras bort." Följande mening från Er var... "Har du fått en produkt med blod ber vi dig höra av dig till vår konsumentkontakt..."
Jag tyckte inte svaret var tillfredsställande, så nu undrar jag om problemet är åtgärdat och i så fall när?
Ytterligare frågor jag har är:
Hur kan den icke avblodade produkten ändå riskera att komma ut till butik?
Hur kan jag som konsument se om produkten inte är avblodad?

 MVH Inger

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din kloka fråga. Det är mycket få produkter som inte är korrekt avblodade men tyvärr kan det hända. Och vi ska, som vi svarat tidigare, se detta och sortera bort. Ibland är det tyvärr omöjligt att se även för vår personal och du som konsument kan få kycklingfilé med blodprickar/fläckar eller i enstaka fall kyckling med ben där man när man tillagar och skär upp kycklingen vid leden ser att det finns blod kvar.

    Blod koagulerar vid tillagning och är inte alls farligt att äta men det ser inte så aptitligt ut. Så om du skulle råka ut för detta så är vår rekommendation att man reklamerar.

    Vi har nästintill inga reklamationer kring detta så vad jag förstår är det sällan förekommande.
    Anna