Frågor om kyckling, produktion, foder till skolarbete?

Hej jag heter Lovisa och går i 8:an. Just nu jobbar vi med produkter och handel och jag skriver om kronfågels kyckling. Jag undrar om ni vill berätta för mig hur produktionen ser ut ifrån att kycklingen kläcks, till fodret de får(samt vart det kommer ifrån) till att de slaktas och hur de slutligen når butiken. Jag skulle även vilja veta ungefär hur långt en kyckling fraktas, från gården till slakt och från slakt till affär. Om det går vill jag gärna även veta klimatpåverkan på varje kyckling. Tillsist skulle jag även gärna veta om ni återanvänder något, eller hur ni jobbar för ett bättre klimat:) Tack på förhand
MVH Lovisa

Kommentarer

  • Hej Lovisa!
    Vad roligt att du är intresserad av vår kyckling. Det är många frågor och ganska komplexa frågor. Vi har en hel del info på webben som jag ber att du först tar del av.

    Här är lite info om foder: https://kundo.se/org/kronfagel/d/foder-och-klimat/
    Ber att få hänvisa till information här: https://www.kronfagel.se/utvecklingsprogram/
    och här https://www.kronfagel.se/hallbarhet/

    Du hittar även en del om uppfödningen på vår branschorganisation Svensk fågels hemsida under den här länken: https://svenskfagel.se/en-kycklings-liv-sa-har-kycklingarna-det-i-bondens-stall/
    Där finns också ett klipp högst upp på sidan, med kycklingar i stall.

    med vänliga hälsningar

    Anna
  • Tack för ert svar. Jag har några ytterligare frågor, vika köper era produkter? Hur ser transport ut, hur transporteras kycklingen samt hur transporteras foder(samt var ifrån kommer fodret) och annat som behövs till produktionen? Jag undrar även hur kycklingarna kläcks(hur kläckningen går till) samt hur kommer de till gården(transport) eller vad innebär det att de kommer till gårdarna nykläckta. Samt varifrån kutterspånet, fliset och halmen kommer från.
    //Lovisa
  • Hej Lovisa!
    Kul att du är intresserad av vårt företag. Det är många frågor och vi kan inte besvara dem särskilt ingående. 😀
    Ska försöka skriva några korta svar här:
    1. vilka köper: vi säljer till dagligvaruhandeln (ICA mfl) samt till offentliga kök inom kommun, landsting och restauranger. En del av kycklingprodukterna används av industrin som t ex skinnet och vi har export av styckad kyckling till Asien.
    2. Tranport sker i specialbyggda fordon med bl a ventillation för att fåglarna ska ha det svalt även på sommaren när en bil står stilla. Vi är nog de enda i Sverige som har den här typen av fordon.
    3. Fodret köper uppfödaren från Lantmännen och producerar också själv spannmål som vete, korn, havre, råg etc.
    4. Kläckningen sker som kläckning gör dvs att kycklingen pickar sig ur skalet på egen hand. De transporteras med lastbil till gården. Här kan du läsa mer i en artikel i vår branschtidning Fjäderfä.
    5. Kutterspån, flis och halm köps in eller produceras på gården. Framför allt halm kan en bonde producera själv.
    Ber att du även vänder dig till Svensk fågel, vår branschorganisation  så kan de säkert svara på en del frågor.
    vänligen,

    Anna