Varför var mina kycklingfiléer så stora?

Hej. Köpte en påse kycklingfile 2kg.Döm om min förvåning när det endast var 6 fileer i påsen. Vikten stämde 2.023 gr. En filen vägde 442gr! Får en kycklingfile väga så mycket. Är det inte hönsfile då?

Kommentarer

  • Hej Rita!
    Det kan hända att det ibland bara är tre kycklingfiléer i våra enkilosförpackningar och som du skriver 6 filéer i våra 2-kilospåsar. Den största orsaken till detta är att vi nu har så många kylda filéförpackningar där filéerna är viktsorterade. Detta gör att de största filéerna packas i just denna en-kilos eller som i ditt fall, två-kilosförpackning.

    Våra kylda filéer är alltså mindre och de finns i förpackningar om 300 g som innehåller 2 filéer, men även en större förpackning på ca: 900-1000 g. Det går utmärkt att själv frysa in. Filéerna är hållbara cirka sex månader i frysen.
    Här är länk till våra filéprodukter: https://www.kronfagel.se/produktgrupper/file/

    Och så din fråga om hönsfilé. Nej, det kan inte vara filé av höns då vi inte slaktar höns.
    Anna