Vaccination av Kyckling mot fågelinfluensa?

Hej.  Det har visat sig att man nu i USA börjar ge kycklingar mrna vaccin ( samma som det sk. Covid vaccinet), detta efter stoppa "fågelinfluensan " . Jag undrar hur kronfågel ställer sig till att injicerad kyckling säljs i kronfågels namn?  Skulle ni märka kyckling med information om detta eller Skulle ni inte det? Jag företräder ett större nätverk som kontaktar matleverantörer i syfte att synliggöra vilka livsmedel som innehåller för människor farliga ämnen och ser fram emot ett svar på mina frågor.

Mvh Maria Andersson

Kommentarer

  • Hej Maria!
    Tack för din fråga om vaccination. Jag fick vända mig till Svensk Fågel, vår branschorganisation. Deras veterinär svarar följande:
    ”Ingen vaccination mot fågelinfluensa i Sverige. Det finns inget godkänt vaccin inom EU och vi har inga planer på att börja vaccinera.
    Sen får väl framtiden utvisa hur fågelinfluensan utvecklas. Som det ser ut idag med virus över hela världen och inte längre säsongsbetonat innebär säkert att vissa länder kommer att välja att vaccinera när vaccin finns tillgängligt.
    Så ingen vaccination - vi förlitar oss på god/stärkt biosäkerhet.”

    Jag hoppas det var svar på din fråga. Tveka inte annars att höra av dig igen.
    vänligen,
    Anna