Kan man äta kyckling - fågelinfluensa

Tjena, jag har en fråga om fågelinfluensa och kyckling. Törs man äta kyckling eller kan det vara farligt?

Kommentarer

  • Hej Mia!
    Bra fråga! Ja det törs du absolut. Det finns inga misstankar om att någon har fått fågelinfluensa genom att äta kyckling. Viruset dör dessutom när det upphettas till 70 grader för kyckling utan ben på tjockaste stället och 82 grader för kyckling med ben intill benet. Därför är det som alltid viktigt att köttet är genomstekt.

    Extra tips från mig är därför att alltid använda ugnstermometer när du steker kyckling. Då får du den saftigt, smakrik och inte torr.😋😋

    Hoppas det var svar på din fråga!
    Anna