Kan jag äta Stinas kyckling som är röd och ser blodig ut?

Hej!
Jag köpte Stinas kycklingpanna från er och tillagade den idag enligt instruktionen. Tog ut den 10 minuter senare än angivet, men trotts detta var flertalet bitar helt röda invändigt och gick inte att äta. Om jag hade haft inte den längre i ugnen hade den fortfarande vart helt blodig.
Varför blir det så och går den att äta?
Anna

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din kloka fråga. Verkligen tråkigt att innehållet inte motsvarade era förväntningar. Vi dubbelkollade med vår kvalitetsavdelning om varför det blir så och de skrev såhär:

    Att produkten är röd vid benen är vanligt med frysta produkter. Hemoglobinet i benmärgen expanderar under frysningen och bryts ner som sedan läcker ut och färgar av sig på benet.

    Det är inte farlig på något sätt. Men vi förstår att man kan bli orolig när man ser att benet är fortfarande rött efter tillagningen. Om råvaran är ordentlig tillagad med god kökshygien så ska det inte vara något problem att äta och man kan känna sig trygg med sin kyckling.

    Hoppas det var svar på din fråga.
    Anna