Kan jag får hjälp med att jämföra hållbarhet i olika livsmedel?

Hej!
Jag heter Emma och går i gymnasiet. Vi har fått i uppgift att jämföra hållbarhet i olika livsmedel. Därför har jag lite frågor om er produktion:
Hur länge får kycklingen leva innan slakt?
Vad består deras foder av?
Vart kommer alla komponenter i fodret ifrån?
Hur mycket äter en kyckling i snitt per dag?
Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Emma!
    Tack för dina frågor. Jag försöker besvara dom i tur och ordning och skriver in varje fråga från dig och lägger svar under.

    Hur länge får kycklingen leva innan slakt?
    En Kronfågel Gårdskyckling lever 35 dagar och en Ekologisk KRAVmärkt kyckling Bosarp lever 56-63 dagar.

    Vad består deras foder av? Fodret består till cirka 75 procent av svensk spannmål och cirka 20 procent av proteinråvaror. Spannmålen består av svenskt vete, korn och havre. Proteinråvaran består av GMO fri soja, har hög proteinkvalitet (största delen från Brasilien), det kan även förkomma en mindre mängd baljväxter. Till fodret tillsätts vitaminer och mineraler som kycklingarna behöver och som inte naturligt finns i råvaran i tillräcklig mängd.

    Vart kommer alla komponenter i fodret ifrån?
    Många uppfödare använder hemmaproducerad spannmål, helt vete, vilket är positivt ur miljösynpunkt. Annars köper de sitt forder från Lantmännen.

    Hur mycket äter en kyckling i snitt per dag?
    Kycklingen har en bra foderomvandlingsförmåga och är en av anledningarna till att det är en klimatvänligt produkt och protein.
    Kycklingen äter mer för varje dag som den växer och äter i snitt 1,6 kg foder per kg egen vikt. Det finns individuella skillnader men i snitt är det 1,6 kg foder per kg kyckling (levande vikt).

    Hoppas det var svar på dina frågor. Hör annars av dig igen.
    Lycka till med skolarbetet!
    Anna