Infryst färdiglagad kykling

Hej, har fryst in Caesar stekt o skivad kyckling i dess förpackning som verkar helt ok, m à o inga skador i förpackningen.
bäst före datum på förpackningen är 13/8-21
kan det nu vara någon risk att tina och äta innehållet?
hälsningar Anita

Kommentarer

  • Hej Anita!
    Tack för din fråga. Ingen fara att tina och äta innehållet.

    Vi rekommenderar inte att frysa produkten då själva förpackningen för kyld/färsk mat är packad med sk skyddad atmosfär (den är packad med Livsmedelsgas för att hålla till och med bäst föredag). Den typen av förpackning som är syrefri inte lämpar sig för infrysning. När man fryser kyckling och annan mat är det bäst med en förpackning som sluter tätt kring maten. Detta för att den inte ska bli frysbränd eller smaka frys. Men den går absolut att tina och äta produkten även om den varit fryst.

    Vill man frysa in kyckling som ligger i en förpackning som lämpar sig för färsk mat så ska man lägga maten i ny förpackning som sluter tätt kring maten. Tips är att också klippa av etiketten från förpackningen och lägga med plastsidan mot maten - då har man en märkning och ser vad det är man fryst in samt också datummärkningen på produkten.
    Hoppas det var svar på din fråga.
    vänligen,
    Anna
  • Tack för svaret, vill ju inte utsätta sig för risk att bli sjuk.
    Anita
  • Hej Anita!
    Det förstår jag men all benfri kyckling som är tillagad till en innertemperatur på 70 grader dvs helt genomstekt är inte farlig att äta. Alla bakterier dör vid den temperaturen. Och vår tillagade kyckling är genomstekt. Vi mäter innertemperaturen vid tillagning i vår produktion.

    Med rå kyckling är det lite annorlunda. Det är därför viktigt att hålla hög hygien i köket när man hanterar rå kyckling dvs att diska skärbrädor samt knivar och att yta där du haft rå kyckling inte kommer i kontakt med mat som inte är tillagad. Viktigt är sen att genomsteka kycklingen till 70 grader. Temperaturen gäller för t ex filé och kyckling utan ben. När det är ben inuti bör kycklingen hålla 82 grader invid benet på tjockaste stället för att man ska veta att den är genomstekt.
    Hoppas det var svar på din fråga.
    vänligen,
    Anna