Hur vet jag när kycklingen är färdig?

Halloj!
Vi har haft en diskussion hemma om när man vet att kycklingen är klar. Ska jag gå på temperatur eller kan jag se på kycklingen att den är färdig?

Kommentarer

  • Hej Noah!
    Bra och kloka frågor. Kyckling är som regel klar när köttet är vitt och köttsaften är klar. Men jag tycker du ska gå på temperatur. Då vet du till 100% 💯💯 när kycklingen är klar.

    Här har du en tumregel:
    • Filé, lårfilé, innerfilé mm som inte har något ben, ska ha en innertemperatur på 70°C.
    • För hel kyckling, ben, lår, vingar mm som har ben gäller 82°C. Temperaturen hos en hel kyckling mäter du i benet närmast låret. 🍗
    Viktigt att tänka pår:
    I delar utan ben mäter du temperaturen där delen är som tjockast. I delar med ben mäter du temperaturen intill benet.
    Här finns info om tillagningstemperaturer för kyckling.
    Hör gärna av dig igen om du har fler frågor.
    Anna