Hur upptäcker man fågelinfluensa i Sverige?

Hej Kronfågel!
Jag gillar verkligen kyckling men det känns otäckt med fågelinfluensa och jag undrar hur man kollar och upptäcker smittan?

Kommentarer

  • Hej Love!
    Håller med dig om att det kan kännas otäckt med fågelinfluensan men svenska "fjäderfän" övervakas av myndigheterna.

    Övervakningen av influensaviruset hos vilda fåglar och svenska fjäderfä sker genom EU:s gemensamma övervakningsprogram. Det svenska kontrollprogrammet omfattar undersökning av värphöns, avelsdjur, kalkoner, gäss, strutsar och vilda fåglar. Provtagning av fjäderfä sker genom blodprov vid slakt.

    Hoppas du känner dig lite tryggare med svaret. Hör annars av dig om du har fler frågor.
    Anna