Hur tinar jag tillagad kyckling bäst?

Hej Kronfågel!
Vi använder mycket kycklingfilé som vi tillagar till 72°C och sedan fryser in.
Vad rekommenderar ni för tiningsmetoder för att bäst behålla smak och näringsvärde, ugn, mikrovåg eller kyl?
Måste den tinade kycklingfilén värmas till 72°C efter att ha varit fryst?

vänligen Bobo
Anna

Kommentarer

  • Hej Bobo!
    Tack för kloka frågor. Vad kul att ni använder mycket kycklingfilé!
    Vi rekommenderar alltid att tina i kyl då det är mest skonsamt för en produkt oavsett om den är tillagad eller ej. Det är också miljövänligt då det sänker temperaturen i din kyl och mikro t ex ökar din energianvändning.

    Om du har haft en tillagningstemperatur på 70 grader på tjockaste stället på filén, så behöver du inte hetta upp till den temperaturen på nytt. Alla bakterier som t ex campylobakter dör när det är upphettat till den temperaturen . Sen kan du t ex använda kycklingen till sallad i wraps etc där du inte behöver varm kyckling.

    Jag hoppas det var svaret på dina frågor.
    Anna