Hur mycket är ben i en kyckling?

Hej!
Tränar en del och undrar, hur mycket ben är det i kyckling?

Kommentarer

  • Hej Calle!
    Tack för din fråga. Kul att du verka tycka kyckling är bra mat när du tränar. Vår kock och produktutvecklare svarade att den hel kyckling består av 13,77% ben. Vi räknar inte med ben när vi skickar in till näringsanalys.
    Hoppas det är svar på din fråga. Tveka inte att återkomma om det är något mer du undrar över.
    Anna
  • Hej igen!
    Jo, jag hade en fråga till. Hur blir det med näringsvärdet när man steker kycklingen? Hur ska jag tänka?
  • Hej Calle!
    Bra fråga. Låt oss ta ett exempel.
    T ex ta 100 g kycklingfilé som har 90 Kcal i fryst filé så blir det 45 Kcal i tillagat tillstånd. Om du tar en filé och steker den så har den samma näringsvärde efter den är stekt som innan om man räknar på hela filén. Däremot så har ju vatten avgått från filén så att den blivit lättare och då även energitätare om man räknar per g kött.

    Så om du tar exemplet ovan och har en kycklingfilé på 100 g och tillagar den tills den bara väger 50 g (obs rekommenderas inte då det blir väldigt torrt) så kommer den innehålla dubbelt så mycket näringsämnen/100 g. dvs 90 kcal i färsk ger 180 kcal i tillagat tillstånd (om tillagad tills den väger hälften så mycket).
    Hoppas det inte var alltför komplicerat. :-)
    Anna