Hur länge håller min kryddade kycklingfärs i kylen?

Hej, hur långt håller öppnad kycklingfärs i kylen? Jag kryddade kycklingfärsen igår för att laga köttbullar men hann inte laga maten, så har färsen suttit i kylskåpen i ett dygn. Idag är sista förbrukningsdagen. Det luktar inte illa, men är ju ordentligt kryddad. Är kycklingfärsen fortfarande ätbar?

Kommentarer

  • Hej Eero!
    Tack för din fråga. Vi (som företag) kan inte garantera hållbarhet efter att förpackningen har brutits då produkten är packad med en doftfri livsmedelsgas som säkerställer hållbarheten och att bakterietillväxt inte sker. Men om du frågar mig som privatperson så skulle jag råda dig att steka upp lite av din kryddade färs, genomstek förstås dvs 70 grader i innertemperatur om du gör en köttbulle. Smaka sedan på den. Smakar den gott och det ser gott ut så är det ingen fara. Lita på dina sinnen.

    F ö kan man aldrig bli sjuk av kyckling så länge kyckling (utan ben) är genomstekt till innertemperatur 70 grader. Kycklingen kan smaka illa, men du kan inte bli sjuk då alla bakterier dör vid 70 grader. Temperaturen för kyckling med ben är 82 grader invid benet, då dör alla bakterier när produkten har nått den temperaturen vid tjockaste stället på benet.

    Hoppas det var svar på din fråga, tveka inte annars att återkomma.
    vänligen,

    PS Kika gärna på mer info om kyckling i vår Kycklinguide på hemsidan. DS
    Anna