Hur länge håller fryst kycklingfilé?

Hej,
Hur länge håller fryst kycklingfilé?
Jag har delar kvar från en öppnad låda.
Nu ligger kycklingen i en plastpåse i frysen.
Susanne Hägerbäck

Kommentarer

  • Hej Susanne!
    Tack för din fråga. Du skriver låda, vi har ingen fryst kyckling i låda utan jag misstänker att det är Guldfågelns kyckling du köpt. Ber att du hör av dig till dem om svaret nedan inte ger tillräckligt med info

    Generellt svar kring hur länge fryst kyckling håller
    Svårt att svara på på hur länge kycklingen håller i frysen. Kycklingkött av filédelen blir inte dåligt då det är magert kött och som regel är det fett som härsknar när det inte smakar bra. (Kycklingklubba och fetare delar har kortare hållbarhet).
    Det är inte farligt att äta kyckling som är äldre än utgångsdatum men vi kan inte garantera att den smakar bra och det är därför vi sätter ett bäst föredatum.

    Kycklingen kan smaka lite frys om den legat länge eller att den inte ligger i obruten förpackning. Viktigt att tänka på då är att den inte tinat och har iskristaller eller att den torkat i ytan. Vidare kan man inte bli dålig av kyckling oavsett, så länge man håller hög hygien i köket och kycklingen är genomstekt.
    Jag hoppas det är svar på din fråga.
    Anna