Hur kan ni kalla er klimatsmarta när ni slaktar 200 000 kycklingar per dag?

Hur kan ni kalla er klimatsmarta när ni slaktar 200 000 kycklingar per dag? Det är inte hälsosamt eller etiskt eller moraliskt. Såg nu också på reklamen för miljöförstöring att de hade kycklingar upphängda vid fötterna precis som ni gör.. ni är så empatilösa och hjärtlösa.

Kommentarer

  • Hej Mari!
    Tack för dina kloka frågor. Vad fint att du bryr dig. Det gör vi också. Våra djurs välmående är oerhört viktigt för oss. Våra djur ska må bra. Vi har generellt en väldigt väl fungerande uppfödnings- och slaktprocess samt ett omfattande djurskyddsarbete – långt utöver vad Sveriges djurskyddslagstiftning kräver.

    All livsmedelsproduktion har en klimatpåverkan och för oss är det viktigt att kunna hjälpa konsumenter i att navigera mellan tillgängliga alternativ på marknaden därför har vi bl a i tidigare kampanjer varit noga med att lyfta fram kyckling som ur klimatsynpunkt är ett bra alternativ. Vi vill klargöra att kyckling är ett bra alternativ och menar att man inte alltid behöver äta från växtriket för att vara klimatmedveten.

    Vidare uppmanar vi ingen att sluta äta det ena eller andra men däremot har den senaste forskningen lärt oss att vi måste dra ner på det röda köttet för att vi ska kunna ha en frisk planet även i framtiden. Vi vill därför uppmana folk att äta medvetet och anser att det är viktigt att man skaffar sig kunskap kring vad det innebär för klimatet att konsumera olika protein och livsmedel. Ta gärna del av hållbarhetsarbetet inom koncernten: för kycklingen, människan och planeten.

    Så till dina andra funderingar kring att hänga upp djuren. Det finns två huvudsakliga bedövningsmetoder som används vid kycklingslakt – CAS och elektrifiering. Den gradvisa effekten man får genom CAS är att föredra utifrån ett djuretiskt perspektiv eftersom fåglarna inte känner obehag då de stegvis får en stigande koncentration av koldioxid, alltså inte allt på en gång. Det gör att de sakta somnar in och därefter blir medvetslösa. Bedövningen är irreversibel, det vill säga djuren sövs så kraftigt att hjärtat till slut stannar och de inte kan vakna upp igen.

    Detta är en metod som vi är ensamma om i Sverige eftersom vi av djurskyddsskäl inte vill använda den alternativa metoden - att bedöva med el. Efter att de är djupt bedövade hängs kycklingarna upp och snittas i halsen.

    Jag hoppas det var svar på din fråga.

    vänligen,
    Anna