Hela familjen har blivit magsjuka - är det kycklingen?

Hej!
Köper alltid era kycklingprodukter! Denna gången blev vi mycket besvikna då samtliga i familjen klagade över illamående och magknip efter måltiden. Har mycket svårt att tro att det skull ha med riset som vi serverade till att göra. Kycklingen såg ut som vanligt, och vi tillagade de som vi brukar.
Anna

Kommentarer

  • Hej Anna! Tack för att du hörde av dig till oss.

    Tr¨kigt att höra att du ochfamiljen har blivit dåliga. Hoppas ni har blivit återställda nu.

    Om du hanterar kycklingen så som den ska hanteras, det vill säga med god kökshygien och att du låter den bli helt genomstekt, kan du känna dig trygg. Bakterier dör vid omkring 70°C. Tänk på att:
    • Tvätta händer och håll ytor och redskap rena. Tvätta händerna innan du börjar laga mat, och direkt efter att du hanterat rått kött och kyckling.
    • Ha en separat skärbräda för rått kött. Då förhindrar du att bakterier förs över från ett livsmedel till ett annat.
    • När du är färdig med köksredskapen, se till att köra diskmaskinen så hett som möjligt.
    • Håll koll på innertemperaturen. 70°C för styckningsdelar som t.ex. bröstfilé och 82°C inne vid benet för hel kyckling.

    Vad serverade ni till kycklingen förutom riset? Grönsaker, sås eller någon annan sidorätt? Finns det något annat som kan vara orsaken till att du blev dålig? Om kycklingen hade varit gammal så hade den luktat surt när du öppnade förpackningen. Hur doftade den?

    Vänligen,
    David